Fascije su vezivna tkiva koja se prostiru širom tela obavijajući mišiće, kosti i organe. Sastavljene su od kolagena, elastina i drugih proteinskih vlakana. Njihova uloga u telu je višestruka, od podrške i zaštite do održavanja oblika i olakšavanja pokreta.

Osim svoje strukturne uloge, fascije takođe doprinose pokretljivosti tela, olakšavaju mišićima da se slobodno kreću i skliznu jedni uz druge. Problemi sa fascijama, poput prenaprezanja ili oštećenja, mogu dovesti do bola i ukočenosti. U nastavku možete saznati kako se miofascijalni bol leči.

Šta je fascija i da li fascije mogu da se povrede?

Mnogima je prva asocijacija na fascije veza sa mišićima, međutim, one se protežu kroz celo telo i povezuju sve strukture u organizmu. Kreiraju složenu mrežu vezivnog tkiva koja obavija i povezuje mišiće, kosti, organe i druge strukture u telu.

Iako su fascije izdržljive, one nisu imune na oštećenja. Veliko opterećenje, povrede ili hronični stres mogu dovesti do poremećaja u fascijalnom tkivu, što rezultuje smanjenjem fleksibilnosti, bolom i ukočenošću. Međutim, fascije imaju sposobnost regeneracije i uz pravilnu terapiju i rehabilitaciju se mogu uspešno oporaviti.

Fascije i bol

Povređena fascija može biti izvor jakog bola i ta vrsta tegoba se naziva miofascijalni bol. Bol može biti lokalizovana ili se širiti na druge regije u zavisnosti od toga koji su mišići i fascije pogođeni.

Miofascijalni bol se javlja iz različitih razloga, uključujući:

• prenaprezanje mišića
  • loše držanje tela
  • povrede
  • hronični stres

Kada dođe do tegoba vezanih za fascije, ublažavanje tegoba se vrši terapijom koja podrazumeva istezanje, masažu, vežbe jačanja i tehnike miofascijalnog oslobađanja.

Iako fascija nije mišić i ne sadrži osetljive živce poput mišića, njena iritacija ili oštećenje dovodi do jakog bola.

Miofascijalni bol i ukočenost su prilično neugodni i znatno ograničavaju svakodnevne aktivnosti, pa je važno obratiti pažnju na simptome i potražiti odgovarajuće lečenje.

Koje su najčešće povrede vezane za fascije?

Miofascijalni bolovi mogu biti posledica zdravstvenog stanja poput: fasciitisa (upale fascije) ili fibroze (zadebljanja i ožiljci u fascijalnom tkivu). Fasciitis je stanje koje se javlja usled upala fascije, što dovodi do bola i otoka.

Najčešće se javlja u fasciji koja obavija petu stopala (plantarna fascija), a karakteriše ga bol u peti i dugotrajna nelagoda prilikom hodanja ili stajanja.

Faktori rizika za razvoj plantarnog fasciitisa su dugo stajanje, trčanje odnosno preterano opterećenje stopala, kao i loše držanje i nošenje neudobne obuće.

Pored toga, mogu se javiti i problemi vezani za fascije vrata i fascije mišića leđa (leđna fascija).

Upala fascije stopala i ruptura plantarne fascije

Upala fascije stopala (plantarna fascija) predstavlja upalu fascije, vezivnog tkiva, koje se proteže duž dna stopala i to stanje se stručno naziva plantarni fasciitis. Plantarni fasciitis (ruptura plantarne fasce) je česta pojava koja izaziva bol u peti i dnu stopala, posebno izraženu ujutro nakon buđenja ili nakon dužeg stajanja ili hodanja.

Uzroci su obično jako opterećenje fascije stopala, nošenje neudobnih cipela koje ne pružaju potrebnu potporu, prekomerno naprezanje tokom aktivnosti poput trčanja ili skakanja, ali i faktori kao što su telesna težina.

Šta je fibroza fascija?

Fibroza predstavlja zadebljanje i ožiljavanje fascijalnog tkiva, kao posledicu povreda ili upale. Kada fascija pretrpi povredu ili kontinuirani pritisak, dolazi do povećane proizvodnje kolagena, što rezultira zadebljanjem i ožiljavanjem tkiva.

Fibrozno tkivo postaje manje fleksibilno od normalnog fascijalnog tkiva i uzrokuje bol i ograničenje pokreta.

Oba stanja dovode do nelagode i nefunkcionalnosti u pogođenom području. Lečenje zavisi od ozbiljnosti simptoma i podrazumeva terapije poput fizikalne terapije, istezanja, masaže, nošenja ortopedskih pomagala ili u težim slučajevima, hirurških intervencija.

Kada se javi problem vezan za fascije, veoma je važno potražiti stručnu medicinsku pomoć kako bi se utvrdila dijagnoza i sprovela odgovarajuća terapija.

Fascije i fizikalna terapija

Zdrave fascije su opuštene i fleksibilne, a kada dođe do upalnog procesa ili povreda fascija postaje zategnuta i nepokretljiva.

Lečenje povrede fascija i poboljšanje njihove funkcije se postiže primenom fizikalne terapije. Izuzetno je bitno da se terapijski proces odvija u fizioterapeutskom centru uz nadzor fizioterapeuta.

Terapeuti preporučuju različite tehnike, uključujući:

• Istezanje
  • Masažu
  • Vežbe jačanja mišića
  • Tehniku miofascijalnog oslobađanja

Navedene terapijske tehnike omogućavaju da se oslobodite napetosti, podstiču cirkulaciju i regeneraciju fascijalnog tkiva. Najučinkovitija od svih tehnika je svakako miofascijalno oslobađanje.

Šta je miofascijalno oslobađanje?

Miofascijalno oslobađanje je terapeutska tehnika koju primenjuju fizioterapeuti radi opuštanja i oslobađanja napetosti u fascijalnom tkivu.

Ovom tehnikom se primenjuje pritisak na određene tačke fascije, kako bi se olakšala napetost i poboljšala pokretljivost bolne regije.

Miofascijalno oslobađanje je izrazito blagotvorno, jer utiče na rapidno smanjenje bola i ukočenosti. Bitno da se ova tehnika primenjuje od strane stručnog lica, odnosno fizioterapeuta, jer u suprotnom može doći do pogoršanja stanja.

Fizioterapeut tokom terapijskog postupka primenjuje pritisak na određene tačke na telu, koje se često nazivaju "okidači" ili "trigger" tačke, koje su glavni izvor bola.

Pritisak koji se primenjuje na bolnim tačkama pomaže u opuštanju mišića, poboljšanju cirkulacije krvi i limfe u tom području.

Ova terapija se često primenjuje u kombinaciji sa drugim fizioterapeutskim tehnikama. Osim za lečenje miofascijalnog bola, može se primenjivati i za lečenje bolova u leđima, vratu, ramenima, kolenima i drugim delovima tela. Terapija se izvodi manuelno, nalik masaži, ali je njen terapeutski efekat potpuno drugačiji.

Šta može da se desi ako nestručno liče primenjuje terapiju?

Kao što je već pomenuto, izuzetno je bitno da postupak miofascijalnog oslobađanja izvodi stručno lice. Ako nestručno lice sprovodi miofascijalno oslobađanje, postoji rizik od nastanka komplikacija.

Neprofesionalna primena pritiska ili manipulacije fascije može dovesti do povreda fascije, mišića, ligamenata ili živaca.

Pored toga, može doći do povećanja bola umesto olakšanja. Pogrešno locirane ili prejaka manipulacija će dodatno iritirati već povređena tkiva.

Nestručno izvođenje miofascijalnog oslobađanja može dodatno da pogorša stanje osoba sa pridruženim bolestima, pa je posebno važno biti obazriv u primeni terapije osoba sa osteoporozom, artritisom i drugim autoimunim oboljenjima.

Zbog svih navedenih razloga je važno da miofascijalno oslobađanje sprovodi isključivo stručno lice sa iskustvom, kako bi se smanjio rizik od nastanka komplikacija.

Fizionova centar kontinuirano širi svoje znanje iz raznih oblasti medicine

Stručni tim Fizionova centra proširuje svoje stručno znanje na različitim poljima iz oblasti medicine.

Svake godine posećujemo renomirane svetske konferencije na kojima učestvujemo u važnim diskusijama i razmeni znanja sa kolegama iz inostranstva.

Insistiramo na stalnom usavršavanju i proširivanju znanja kako bismo ispratili najnovije medicinske trendove, koje ćemo kasnije i primeniti u našoj praksi.

Brojne poznate ličnosti su već poklonile poverenje Fizionova centru koji se uspešno bavi lečenjem brojnih oboljenja koja saniramo dugoročno i bezbolno.